Je webwinkel klaarmaken voor bestellingen
Om daadwerkelijk te kunnen verkopen, dient je webwinkel klaargemaakt te worden voor bestellingen. Hiervoor is het van belang om verzendopties en betaalmethodes in te stellen en je webwinkel juridisch op orde te hebben.
Checkout
In het menu vind je via Instellingen / Checkout alle instellingen voor het bestelproces. Geef hier aan hoe jouw bestelpagina’s eruit zien, welke verzendkosten je hanteert en via welke betaalmethode jouw klanten kunnen betalen. De betaalpagina is een one page checkout. Dit betekent simpelweg dat het bestelproces uit slechts één pagina bestaat. Op deze pagina worden de producten, betaalmethoden, verzendmethoden en invulvelden voor de gegevens van de klant weergegeven.
Bestelproces
Via Instellingen / Checkout / Bestelproces vind je algemene instellingen voor de checkout. Om je klanten extra informatie mee te geven, kan je een toelichting plaatsen in de winkelwagen, de checkout of de orderbevestiging. Onder het tabblad ‘Minimum bestelbedrag’ is het mogelijk om een algemeen minimum bestelbedrag of een minimumbedrag per betaalwijze in te voeren. In de winkelwagen wordt dan een melding getoond, als het bestelbedrag te laag is.
Verzendopties
Je verzendopties stel je in via Instellingen / Checkout / Verzendopties. Zorg ervoor dat je eerst voor jezelf berekent hoeveel kosten je maakt voor het verzenden van je orders. Dit is afhankelijk van welke verzendpartij je gebruik maakt. Bepaal vervolgens in hoeverre je deze kosten wil doorberekenen aan je klanten.
Onder het tabblad ‘Algemene opties’ bepaal je of je verzendkosten berekent en of je daarbij onderscheid maakt tussen verschillende landen. Je kan ook een afhalen aanbieden inclusief afhaaladres(sen). Wanneer je MyParcel als verzendservice gebruikt, vul je hier de gebruikersgegevens in. Via MyParcel is het mogelijk om gebruik te maken van PostNL bezorgmomenten en PostNL afhaallocaties. Je kan je winkel ook koppelen via de API met andere verzendpartijen.
In de ‘Tarieven tabel’ stel je verschillende tarieven in op basis van gewicht of je kiest één vast bedrag per land. Kies je ervoor om een drempelbedrag in te stellen waarboven je geen verzendkosten berekent, dan kan dit mooi gebruiken als USP (Unique Selling point: unieke eigenschap, waarmee je jouw shop onderscheidt van concurrecnten). Bijvoorbeeld: ‘Gratis verzending boven 50 euro’.
Naar welke landen je verzendt, bepaal je onder het tabblad ‘Landenbeheer’.
Betaalmethodes
Stel je betaalmethode(s) in via Instellingen / Checkout / Betaalmethodes. Bepaal eerst welke betaalmethode(s) je wilt aanbieden. Voor sommige betaalwijzen, waaronder de meest gekozen betaalmethode iDEAL, dien je eerst een account bij een betaalprovider aan te maken. Zorg er in elk geval voor dat je de populairste betaalmiddelen ondersteunt die jouw mogelijke klanten gaan gebruiken. Bied ook de optie aan om achteraf te betalen. Dit is namelijk wettelijk verplicht. Bij de betaalproviders, zoals Mollie, MultiSafepay of Buckaroo, bepaal je zelf welke betaalmethoden je aanbiedt. Sommige betaalmethoden onder het ‘Mijnwebwinkel’ logo kun je direct inschakelen. ‘Vooraf overmaken’ bijvoorbeeld. Hierbij maakt de klant het bedrag rechtstreeks over op jouw bankrekening.
Wil je het liefst dat klanten voor een bepaalde betaalmethode kiezen? Zet deze dan bovenaan in het rijtje door de volgorde te wijzigen op het tabblad ‘Volgorde’.
Prijsweergave & btw
Controleer of je webwinkel de gewenste valuta toont via Instellingen / Checkout / Prijsweergave & btw. Bekijk ook of het bedrag op de juiste manier wordt getoond; inclusief of exclusief btw. Hier stel je ook het standaard btw-tarief en de uitzonderingstarieven in.
Btw is voor de meeste winkeliers niet alleen van toepassing op producten maar ook op verzendkosten en betaalkosten. Wettelijk gezien moet je over de verzendkosten btw afdragen. Het is natuurlijk aan jou of je dit aan je klant wilt doorberekenen.
Bronnen
Als je graag wil weten hoe jouw klanten jouw webwinkel hebben gevonden, kan je ze dat vragen via ‘Bronnen’. Via Instellingen / Checkout / Bronnen voeg je zelf de bronnen toe, waaruit jouw klanten kunnen kiezen.
Juridisch
Je moet er ook voor zorgen dat juridisch alles klopt. Hier lees je alles over wat er precies in je shop moet staan. Veilig kunnen bestellen er retourneren wekt vertrouwen bij je klanten. Ook zijn sommige onderdelen wettelijk verplicht voor elke webwinkelier. Wellicht kunnen onze juridische templates op weg helpen.
Algemene voorwaarden
Bij het plaatsen van een bestelling dient je klant akkoord te gaan met je algemene voorwaarden. Via Instellingen / Juridisch / Algemene voorwaarden vind je het tekstvak waarin je je algemene voorwaarden plaatst.
Cookie statement
Barst jouw shop ook van de cookies? Dan ben je verplicht dit aan bezoekers te laten weten met een cookiemelding. Kies via Instellingen / Juridisch / Cookie statement voor de versie die we al hebben klaargezet of vul je eigen tekst in.
Leefstijdscheck
In sommige branches, zoals de tabak- en alcoholindustrie is een leeftijdscheck verplicht. Bezoekers zullen moeten aangeven of ze ouder zijn dan 18 jaar, voordat er toegang tot de winkel wordt gegeven. Kies via Instellingen / Juridisch / Leeftijdscheck op welke plekken in de winkel er om leeftijd wordt gevraagd.
Juridische documenten
Voeg je juridische documenten, zoals je formulieren voor herroeping en retour en Privacy Policy als downloadbare bestanden toe via Instellingen / Juridisch / Juridische documenten.