Waar moet ik aan denken als mijn domeinnaam wijzigt?
Als de URL van je webshop wijzigt, is het belangrijk dat je de URL aanpast op alle plekken waar je 'm gebruikt. We hebben daarom een handige checklist voor je gemaakt.
Checklist:
je webwinkel (zoals in de footer)
social media kanalen
je e-mailhandtekening
alle Google diensten (Google Analytics, Google Mijn Bedrijf, Google Search Console)
je KvK inschrijving
de beheeromgeving van je betaalprovider
bij andere relevante partners
Aanmelden bij Google
Om zo snel mogelijk ook met je nieuwe webwinkel/domein, nieuwe producten en nieuwe informatie in Google gevonden te gaan worden, kun je het volgende doen:
Aanmelden bij Google Search Console
Zelf je sitemap aanmelden bij Google
Hou er rekening mee dat Google je 'oude' URLs niet zomaar vergeet. Kom je nog oude zoekresultaten tegen van pagina's die niet meer bestaan? Dan kun je eventueel een verzoek indienen om deze uit de index van Google te verwijderen. Meer informatie daarover vind je bij Search Console Help.
Backlinks
Als je je URL hier hebt aangepast, kun je op zoek naar backlinks (linken op andere sites) die nog verwijzen naar je oude URL. Een goed programma om uit te zoeken welke sites naar jouw webwinkel verwijzen, is LinkDiagnosis. Als je oude backlinks hebt gevonden, dan kan je de webmaster van de sites vragen om de link aan te passen naar je nieuwe link.
E-mailadres
Wijzigt naast je URL, ook je e-mailadres? Zorg dan dat je deze aanpast op alle plekken in je webwinkel, op je social media kanalen, in Google Mijn Bedrijf en breng je nieuwsbriefbestand op de hoogte.
Missen we iets? Laat het ons weten!