Wat zie ik bij de statistieken op mijn dashboard?

Edited

Beschikbaar vanaf Mijnwebwinkel PRO

Op je dashboard vind je op een aantal plekken statistieken terug. Waar komen deze gegevens nu eigenlijk vandaan en wat betekenen ze? 

Goed om te weten

Bovenaan je dashboard zie je in een oogopslag hoe het ervoor staat met je webshop. Deze data halen we op uit je Google Analytics account. Van links naar rechts vind je hier:

  • Bezoeken: het aantal bezoeken aan je website gedurende de afgelopen 7 dagen

  • Orderwaarde: het totaalbedrag van orders die succevol werden afgerond in de afgelopen 7 dagen

  • Orders: het aantal orders dat succesvol werd afgerond in de afgelopen 7 dagen

  • Gemiddelde sessieduur: de tijd die een bezoeker gemiddeld besteed in je shop (gemeten over de periode van een jaar)

Vanuit Google Analytics en de E-commerce module worden je statistieken ingeladen

E-commerce

Een deel van de statistieken wordt opgehaald uit de E-commercemodule van Google Analytics. Deze module houdt je aankopen bij vanaf het moment dat hij werd aangezet. Wanneer een order succesvol is afgerond (stap 4 van je bestelproces) worden de ordergegevens verzonden naar Google Analytics. De E-commercemodule geeft je dan inzage in deze gegevens. Meerdere keren per dag halen wij de meest recente gegevens op en vertalen deze naar de widgets. Voor alles wat je daarnaast nog wilt uitpluizen, gebruik je het dashboard van Google Analytics.

Winkelstatistieken

De widget voor winkelstatistieken werkt pas echt in je voordeel als Google Analytics gekoppeld is. Alle cijfers die je hier ziet, gelden voor het huidige jaar (vanaf 1 januari).  

  • Totale orderwaarde excl. BTW: de optelsom van alle orders die succesvol zijn afgerond (vanuit Google Analytics E-commerce) 

  • Gemiddelde order excl. BTW: de totale orderwaarde gedeeld door het aantal orders

  • Totaal aantal orders: het aantal orders dat succesvol is afgerond (vanuit Google Analytics E-commerce)

  • Orderwaarde mobiel excl. BTW: de optelsom van afgeronde orders welke via tablet of telefoon werden geplaatst

  • Conversiepercentage: het aantal bezoekers van je webwinkel gedeeld door het aantal succesvolle orders (in %)

  • Best verkochte artikelen: de vijf artikelen die het vaakst besteld werden dit jaar, want die verdienen nu eenmaal een bijzonder plekje

Bezoekers

Deze widget toont je toffe informatie over: je bezoekers! De gegevens die Google Analytics zorgvuldig voor je bijhoudt, gieten we hier in één overzichtelijke grafiek. Zo heb je de mogelijkheid om het aantal bezoekers ten opzichte van het aantal pageviews (bekeken pagina's) te laten zien, wat de hoeveelheid nieuwe en terugkerende bezoekers is, en via welk apparaat je bezoekers jouw webwinkel bezochten. Je kiest hierbij zelf of je een overzicht per maand of per jaar wilt zien.

De gegevens over jouw bezoekers zie je hier in één overzichtelijke grafiek

Koppeling

Het kan zomaar zo zijn dat je in de widgets niet de genoemde stats ziet, maar een melding. Je zult dan de koppeling met Google Analytics nog in orde moeten maken om de gegevens inzichtelijk te maken op je dashboard. Meten = weten!